28959241 wp68aecfb1b97531.09574590
Poradniki

Używana turbosprężarka – checklista kupującego. Sprawdź te 5 rzeczy, zanim zapłacisz

Zakup używanej turbosprężarki to dla wielu kierowców sposób na obniżenie kosztów naprawy. Nowe podzespoły potrafią kosztować kilka tysięcy złotych, dlatego części z rynku wtórnego kuszą zazwyczaj dużo niższą ceną. Trzeba jednak pamiętać, że turbosprężarka pracuje w ekstremalnych warunkach – osiąga bardzo wysokie temperatury i prędkości obrotowe. Właśnie dlatego jej nienaganny stan techniczny jest kluczowy. Jak uniknąć nietrafionego zakupu? Warto skupić się na pięciu elementach.

1. Stan obudowy i wirnika

Na początku trzeba dokładnie obejrzeć obudowę. Pęknięcia, ślady spawania czy deformacje powinny być sygnałem ostrzegawczym. Równie istotne jest sprawdzenie wirnika – nie powinien mieć wykruszeń ani widocznych uszkodzeń łopatek, które mogłyby zaburzyć wyważenie.

2. Luz na wałku

Minimalny luz osiowy i promieniowy jest dopuszczalny. Jednak nadmierne luzy świadczą o zużyciu łożysk. Zbyt duże odchylenia powodują obcieranie wirnika o korpus, a to oznacza, że turbosprężarka długo nie popracuje.

3. Ślady oleju

Nadmiar oleju wewnątrz turbosprężarki lub w jej kanałach świadczy o nieszczelnościach. Może to być efekt zużytych uszczelnień, co w praktyce oznacza konieczność regeneracji. Taka część, choć tania w zakupie, szybko wygeneruje dodatkowe koszty.

4. Historia eksploatacji

Jeśli to możliwe, należy zapytać o pochodzenie konkretnego podzespołu. Używane turbosprężarki z aut z niewielkim przebiegiem jest mniej ryzykowna niż ta z samochodu intensywnie eksploatowanego na trasach czy flotach dostawczych. Brak jakiejkolwiek historii powinien wzbudzić naszą czujność.

5. Test na stole diagnostycznym

Najlepszym rozwiązaniem jest sprawdzenie turbosprężarki w specjalistycznym serwisie. Test wydajności i szczelności pozwoli ocenić, czy interesujący nas podzespół nadaje się do montażu.

Zakup używanej turbosprężarki – lepiej sprawdzić niż później żałować

Zakup używanej turbosprężarki zawsze wiąże się z ryzykiem, ale skrupulatna kontrola pozwala je znacząco ograniczyć. Lepiej poświęcić odrobinę czasu na dokładne sprawdzenie wyżej wymienionych pięciu istotnych aspektów, niż później żałować wydanych, czasem nie małych, pieniędzy.

Artykuł gościnny.

Face 6
Tomasz Drepszak

Nazywam się Tomasz Drepszak i jestem pasjonatem nowoczesnych technologii w motoryzacji. Od lat zajmuję się tuningiem pojazdów, pomagając kierowcom optymalizować osiągi ich samochodów. Moje doświadczenie pozwala mi łączyć pasję do motoryzacji z nowinkami technologicznymi, dzięki czemu mogę doradzać w kwestii poprawy bezpieczeństwa i osiągów aut. Na ecu-performance.com.pl dzielę się praktycznymi wskazówkami oraz nowoczesnymi rozwiązaniami, które przybliżają świat motoryzacji przyszłości każdemu miłośnikowi czterech kółek.